trends, ontwikkelingen, nieuws, inspiratie, kennis

9 Tips B2B voor Social Media

9 Tips B2B voor Social Media

De B2B marketeer is op zoek naar de juiste en meest effectieve vormen voor het inzetten van sociale media. En dan specifiek in de B2B omgeving. Op zich een bijzondere vraag in een bijzondere combinatie. Het scheppen van een sociale situatie tijdens één of meerdere contactmomenten, is op het lijf van de B2B marketeer geschreven.

Daarnaast worden sociale media sociaal genoemd als gevolg van de interactie die plaats vindt tussen mensen. Dat we daar zakelijk en prive door elkaar heen gooien is vanzelfsprekend.

 

Om toch aan de behoefte te voldoen zijn er speciale bijeenkomsten gericht op het verkrijgen van optimale inzet van sociale media in een zakelijke omgeving. Deze white paper draagt daar zeker ook aan bij.

 

1. Promoot je LinkedIn profiel

Nagenoeg iedereen heeft een LinkedIn profiel. Op ongeveer 70% procent van visitekaarten of handtekeningen onder een mailbericht bijvoorbeeld staat geen LinkedIn adres. Dat betekent dat kostbare informatie verloren gaat. Partners zoeken elkaar op en het gemakkelijker maken van de informatie op LinkedIn legt een betere basis voor de voortgang.

 

2. Gebruik de LinkedIn groepen

Er zijn veel LinkedIn groepen aanwezig. Er zijn ook veel mensen die maar lid worden van elke groep die er bestaat. Er zijn 2 aandachtspunten voor het werken met groepen:

–       maak nieuwe contacten en laat de aanwezigheid zien bij de LinkedIn groepen waar je lid van bent

–       word alleen van die LinkedIn groepen lid die een toegevoegde waarde bieden voor jouw netwerk

Vanuit deze 2 aandachtspunten heb je het “managen van je netwerk in de hand”.

 

3. Verzamel aanbevelingen

Het klinkt ons nog wel buitenlands in de oren als wordt gezegd “promoot je zelf”. Toch werkt het als anderen zien dat je bent aanbevolen. Kijk ook naar aanbevelingen voor producten bij bedrijven op consumentenvlak. Als er een aantal aanbevelingen staan dan helpt dat zeker.

 

4. Integreer blogs, content en andere berichten

Zorg dat content die je zelf maakt of schrijft, reactie die je geeft op andere plekken dan LinkedIn ook op dit sociale netwerk zichtbaar zijn. Het geeft input voor je zakelijke relaties om te zien op welk terrein je inhoudelijk actief bent. Zeker in combinatie met de verschillende LinkedIn groepen.

 

5. Interacteer en benader

Een sociaal netwerk is pas een sociaal netwerk als er mensen naar elkaar luisteren. De meeste mensen vertonen het gedrag van “luisteren, halen en absorberen”. Dat geeft niet want als er alleen maar contentbezorgers zijn wordt het veel te druk. Zorg dat je wel een contentbrenger bent. Reageer, zorg dat je een bindende schakel bent, stel mensen aan elkaar voor. Gebruik hiervoor naast het online kanaal ook de offline mogelijkheden.

 

6. Hashtag

Bij het plaatsen van berichten, zeker op twitter, is het gebruik van een hashtag (#) noodzakelijk. Je wordt erdoor beter gevonden, kan er op selecteren en daardoor word je relevanter voor de lezer en ontvanger. En relevantie is essentieel in het krijgen van aandacht binnen de sociale media.

 

7. Houd je profielen actueel

Actualiteit is een belangrijk onderwerp. Zeker op het terrein van de sociale media en dan met name je eigen profiel. Het aanmaken van een profiel is niet “zomaar even doen”. Het opzetten van een profiel vraagt even aandacht. Naast het goed opstellen van een goed profiel moet je er ook voor zorgen dat deze actueel blijft. Veel profielen zijn niet actueel. Dat geeft meteen een beeld van jou voor degene die het merkt.

 

8. Stel vragen

Door het stellen van vragen krijg je terugkoppeling van je klanten. Klanten en relaties reageren eerder op een vraag. Stel inhoudelijke vragen maar ook of je relaties het met je eens zijn.

 

9. Verzorg het netwerk en faciliteer

De leden in jouw netwerk kunnen van belang zijn voor andere leden in jouw netwerk. Combineer die leden. Faciliteer, bemiddel, engage en zorg voor het leggen van die contacten die voor jouw relaties van belang zijn of kunnen zijn.

 

Centraal in deze 9 tips voor het gebruik van Social Media in een B2B omgeving staat het onderhouden van de relatie met de klanten. Interactie is belangrijk. Het leveren van toegevoegde waarde is de basis voor succes op lange termijn.

 

Voor meer informatie:

Twitter:                                   @ment31

LinkedIn:                                www.linkedin.com/ln/mentkuiper

Web:                                       www.mentkuiper.nl

468 ad
Advertorial